مراحل فرآوری برنج یکی از مهمترین مراحل برای آماده سازی برنج و عرضه ی آن به بازارهای رقابتی می باشد. همانطور که می ‌دانید برنج به عنوان یکی از اصلی ‌ترین مواد غذایی در جهان شناخته شده است. این محصولات با برخورداری از انواع ویتامین ‌های معدنی و همچنین طعم و عطر دلنشین، محبوبیت زیادی را از آن خود نموده اند. برنج دربردارنده ی برخی از مواد مغذی است که می ‌تواند بر روی حفظ سلامت بدن نقش بسزایی داشته باشد. جالب است بدانید که برنج ‌ها در انواع مختلفی تولید می ‌شوند. برخی از برنج ‌ها به سبب برخورداری از بستر مناسب کشت و شرایط آماده سازی و فرآوری ایده آل، کیفیت بسیار بالایی را در بر دارند.

همانطور که می ‌دانید برنج ‌های ایرانی از جمله محبوب‌ترین و شناخته شده ‌ترین برنج‌ ها در سطح جهان هستند. تولید برنج ایرانی وابسته به برخی از شرایط خاص است که با تکیه به تکنولوژی ‌های مدرن، دانش و تخصص افراد فعال در این زمینه، انجام می ‌پذیرد. برای اینکه بتوان به یک برنج با کیفیت، مرغوب و درجه یک دست یافت بهتر است از روش‌ های فرآوری برنج استفاده کرد. در ادامه به اطلاعات دقیق ‌تری در زمینه فرآوری برنج دست خواهید یافت.

برنج ایران با قیمت مناسب

مراحل فرآوری برنج

برخی از افراد بر این باورند که برنج ها پس از طی کردن مراحل فرآوری برنج، کیفیت خود را از دست خواهند داد. در حالی که هرگز اینطور نیست. دانه های برنج‌ پس از طی کردن مراحل فرآوری نه تنها کیفیت خود را از دست نخواهند داد بلکه مرغوبیت آنها نیز دو چندان خواهد شد. با توجه به اهمیت و ضرورت استفاده از مراحل فرآوری این محصول، شاهد استفاده از روش ‌های متفاوت و کاربردی جهت فرآوری آنها خواهیم بود.

در بین روشهای متفاوت و مختلف برای مراحل فرآوری برنج بسیاری از افراد به این امر مهم پی برده اند که بهترین روش، روش نیم جوش برنج می ‌باشد. به طور کلی پس از کاشت برنج و طی کردن فرایند رشد، مراحل برداشت و رساندن آن به دست مردم مهم‌ترین و اصلی‌ ترین مراحل (برای ارائه محصول مرغوب و با کیفیت)، شناخته می‌ شوند. در ادامه به این مراحل مهم اشاره می ‌شود:

شالی کوبی و یا پوست کنی برنج

مهمترین مرحله پس از برداشت برنج‌ ها از سطح مزارع، انتقال آنها به کارخانه شالیکوبی است. این مرحله از جمله مراحل فرآوری برنج تلقی می‌ گردد که بر اساس آن، رطوبت برنج ‌ها گرفته می ‌شود. در این مرحله بتدا برنج ‌ها حدود 15%درصد از رطوبت خود را از دست خواهند داد. سپس در دستگاه قرار گرفته و 8% دیگر از رطوبت آنها کاهش پیدا خواهد کرد. مدت زمانی که برای این فرایند سپری می‌ شود 3 الی 4 روز خواهد بود. پس از طی کردن فرایند خشک شدن، همچنان به برنج‌ ها استراحت داده می ‌شود تا آماده مرحله بعدی شوند.

 الک کردن و پاکسازی در تولید برنج ایرانی

اگر شما نیز به دنبال برنج ایرانی با قیمت مناسب هستید، قطعا این نکته را مد نظر دارید که برنج مرغوب یک برنج یک دست است. در مرحله الک کردن اولیه یا به گفتار محلی بوجاری کردن، ساقه‌ های شالی به همراه گرد و خاک و غیره از برنج ‌ها جدا می‌ شوند. دستگاه ‌هایی که برای این منظور طراحی شده ‌اند از مکش بالایی برخوردار هستند. این مرحله بر روی یک دست شدن برنج ‌ها نقش بسزایی خواهد داشت. پس از الک کردن برنج‌ ها نوبت به پاکسازی آنها است. در این مرحله نیز برنج‌ ها در درون دستگاه‌ های خاصی قرار گرفته تا ذرات خارجی سنگ‌ ها و غیره از درون برنج جدا شوند.

فرایند پوست‌گیری برنج

از دیگر مراحل فرآوری برنج مرحله پوست‌گیری آن است. این مرحله نیز با استفاده از دستگاه‌ های مخصوص انجام می‌ شود. شلتوک روی برنج توسط دستگاه ‌های مخصوص از آن جدا شده و دانه‌ های برنج قابل استفاده خواهند بود.

مرحله ی نهایی

حال که وارد نهایی ‌ترین مراحله ی تولید برنج ایرانی شدیم می ‌توان به مرحله سفید کردن برنج اشاره کرد. در این مرحله سبوس برنج از آن جدا شده و برای موارد خاص استفاده می‌ شود. غالبا در این مرحله از دستگاه پولیشه نیز استفاده می ‌شود. پس از طی کردن فرایندهای مختلف، برنج‌ ها در بسته ‌بندی ‌های مناسب قرار گرفته و به مدت دو ماه انبار می ‌شوند.

پس از گذشت دو ماه مجددا اقدام به الک کردن آن می‌ کنند. این فرایند می‌ تواند سبب جدا شدن برنج ‌های شکسته، دانه ‌های نارس و غیره از برنج‌ ها گردد. یکی دیگر از مراحل مهم جهت آماده سازی برنج ‌های مرغوب و درجه یک، استفاده از مرحله سورتینگ است.

سورتینگ نیز از مهمترین مراحل فرآوری برنج می باشد. اگر شما نیز به دنبال برنج درجه یک و مرغوب هستید حتما در مورد این مرحله اطلاعات کاملی را کسب نموده‌ اید. در این مرحله برنج‌ ها در دستگاه‌ های خاصی قرار می ‌گیرند. در این نوع از دستگاه‌ ها از دوربین ‌های خاصی با نام CCD استفاده شده است. این دوربین‌ ها با تشخیص رنگ‌ های متفاوت، برنج ‌های مرغوب را از برنج ‌های بی‌کیفیت و نامرغوب تشخیص داده و بر اساس آن:

  • دانه‌ های رنگی
  • سنگ ‌ها
  • دانه ‌های نارس
  • دانه ‌های سرسیاه

و غیر جدا شده و یک برنج یک دست و با کیفیت ارائه خواهد شد. همانطور که می دانید تولید برنج ایرانی از برنج هاشمی عمده گرفته تا برنج های پر کشتی مثل ندا، با تکیه به برخی از شرایط خاص انجام می ‌پذیرد. بنابراین دور از ذهن نیست که قیمت آنها نسبت به برخی از محصولات خارجی بالاتر باشد.

تولید برنج ایرانی

بسته‌ بندی و ورود به بازار

پس از طی کردن مراحل فرآوری برنج حال نوبت به بسته ‌بندی برنج می رسد. این مرحله نیز از جمله مراحل تولید برنج محسوب می ‌شود. چرا که نوع بسته ‌بندی و استفاده از متریال مناسب برای بسته‌ بندی در کیفیت محصول نقش بسزایی خواهد داشت. در فرایند بسته ‌بندی از بسته‌ های مختلفی استفاده می ‌شود. اغلب این بسته‌ها 5، 10 و 20 کیلویی هستند.

توجه داشته باشید که متریال گونی به کار برده شده برای بسته ‌بندی برنج‌ ها تاثیر بسزایی بر روی کیفیت و حفظ سلامت برنج ‌ها خواهد داشت. بهترین نوع جنس گونی برای بسته‌بندی برنج، اسپان باند است. اگر متریال گونی ‌های به کار برده شده برای بسته‌ بندی مرغوب و مناسب نباشد می‌ تواند در حضور انواع آفات و همچنین از بین رفتن کیفیت برنج بسیار موثر واقع گردد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بهترین برنج ها، می توانید از مشاوره های کارشناسان متخصص در سایت کندوج استفاده کنید.

سخن آخر

در مقاله فوق، به مهم‌ترین مراحل فرآوری برنج ایرانی پرداخته شد. این مراحل از شالی کوبی و الک کردن تا پاکسازی، پوست‌گیری، سفید کردن، سورتینگ و بسته‌بندی، همگی به‌منظور تولید برنجی با کیفیت، مرغوب و مطابق با استانداردهای بین‌المللی انجام می‌شوند.

در نهایت، با توجه به اهمیت این محصول در سبد غذایی جهانی و استقبال گسترده از برنج ایرانی، کندوج به عنوان یکی از بهترین و قابل اعتمادترین شرکت‌ها برای خرید عمده برنج ایرانی پیشنهاد می‌شود. با اعتماد به کندوج، مطمئن خواهید بود که برنج با کیفیت و درجه یک را به دست خواهید آورد، زیرا این شرکت تمامی مراحل فرآوری را با دقت و استاندارد بالا انجام می‌دهد و بهترین برنج‌های ایرانی را به بازار عرضه می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 1 =