برای آگاهی از پاسخ این پرسش که برنج تراریخته چیست جا دارد به بیان مطالبی راجع به ویژگی های این محصول و نحوه تولید آن بپردازیم. صحبت درباره فواید و معایب تولید برنج های تراریخته نیز اطلاعات خوبی را در رابطه با این نوع برنج در اختیار علاقه مندان قرار می ‌دهد.

برنج تراریخته چیست

امروزه انواع مختلفی از برنج از جمله برنج های تراریخته در بازار عرضه محصولات غذایی مشاهده می شود. چنانچه به طور دقیق نمی ‌دانید برنج تراریخته چیست و چه ویژگی هایی دارد خوب است در این فرصت ما را همراهی کنید.

برنج تراریخته محصولی است که با بهره گیری از مهندسی ژنتیک به تولید می ‌رسد. برنج های تراریخته به منظور بهره ‌برداری بیشتر برنج و ایجاد مقاومت در برابر انواع آفات تولید و به بازار عرضه می شوند. کشور ما اولین کشور در منطقه خاورمیانه است که دست به تولید و عرضه برنج تراریخته زده است.

برنج تراریخته چیست

برنج تراریخته ایرانی پروتئینی در خود دارد که در قسمت های گوناگون برنج از جمله در ساقه و برگ برنج تجمع پیدا می کند. تجمع پروتئین در این قسمت ها موجب می ‌شود برنج در برابر آفات گوناگون محافظت شود. به همین دلیل وجود آن سبب کاهش نیاز به استفاده از انواع سموم شیمیایی شده و نهایتا محصولات سالم تری را در دسترس مصرف کنندگان قرار می دهد.

برنج های تراریخته علاوه بر آن که برای مصرف کنندگان دارای مزیتند مزایایی را برای کشاورزان برنج کار هم به بار می ‌آورند. مزیت تولید برنج تراریخته برای کشاورزان آن است که آنها را از تهیه سموم مختلف و سمپاشی دوره ای زمین‌ های کشاورزی بی نیاز کرده و از این طریق در کاهش هزینه ‌های تولید برنج تاثیرگذار است.

فواید تولید برنج تراریخته چیست

تولید برنج های تراریخته می ‌تواند فواید بسیاری را با خود به همراه داشته باشد. در اینجا به برخی از فواید و مزایای برنج تراریخته اشاره می شود که عبارتند از:

کاهش مصرف سموم شیمیایی

همانطور که پیش تر بیان شد تولید انواع برنج تراریخته سبب کاهش استفاده از سموم شیمیایی حشره کش می شود. بالطبع زمانی که مصرف این سموم کم شده و به سمت صفر میل می ‌کند در هزینه ‌های مربوط به خرید سم، تهیه سمپاش و… صرفه ‌جویی به عمل خواهد آمد.

تولید محصولات بیشتر

برنج های تراریخته محصولات بیشتری را نسبت به برنج های غیرتراریخته ای که از همان گونه هستند در دسترس قرار می دهند. این مساله موجب بالا رفتن میزان تولید برنج شده و منجر به آن می ‌شود که برداشت برنج از واحد سطح افزایش پیدا کرده، هزینه ‌های تولید برنج هر چه بیشتر کاهش پیدا کند و کشاورزان به سود خالص بیشتری دست پیدا کنند.

سالم تر بودن محصولات

با توجه به این که انواع سموم شیمیایی حشره کش جهت تولید برنج های تراریخته به کار نمی رود محصولی که در آخر به دست مصرف کنندگان می ‌رسد سالم ‌تر از محصولاتی است که برای تولید آنها از سموم شیمیایی کمک گرفته شده است.

عدم استفاده از سموم شیمیایی موجب می شود بقایای چنین موادی در محصولات وجود نداشته باشد. در نتیجه مصرف کنندگانی که برنج های تراریخته را در برنامه غذایی خود مورد استفاده قرار می ‌دهند از عوارض ناشی از وجود بقایای سموم در برنج در امان خواهند بود.

کمک به حفظ محیط زیست

به طور حتم هنگامی که مصرف سموم مختلف جهت تولید برنج کاهش پیدا می ‌کند مراقبت بیشتر و بهتری از محیط زیست را شاهد خواهیم بود. کم شدن میزان مصرف سموم شیمیایی مانع از کشتار حیوانات و حشرات می شود.

معایب تولید برنج تراریخته چیست

عده‌ ای عقیده دارند تولید برنج های تراریخته قادر است به رفع کمبود مواد غذایی در دنیا کمک کند. از آنجایی که برنج های تراریخته کمتر دچار آسیب های ناشی از حمله حشرات و آفات می ‌شوند تولید آنها مانع از اتلاف محصولات کشاورزی می گردد. با این وجود از نظر برخی کارشناسان تولید برنج های تراریخته یکسری معایبی هم دارد.

به طور مثال تولید برنج های تراریخته می ‌تواند به محیط زیست آسیب رسانده و موجب بروز امراض گوناگون در بدن انسان شود. همچنین تولید چنین محصولاتی امکان دارد برای اکوسیستم محل مضر بوده و به دام ها و پرندگان صدمه بزند. از سوی دیگر برنج های تراریخته می ‌توانند تهدیدکننده دیگر انواع برنج در یک منطقه باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 3 =