انواع برنج طارم و ویژگی آنها

برنج طارم اولین و بهترین برنج ایرانی است که مردم کشور از آن استفاده می کنند. برنج در اصل مهمترین نوع غلات در ایران به شمار می رود، که بر سر سفره هر ایرانی می توان آن را مشاهده کرد. برنج های ایرانی از تنوع بالایی برخوردار هستند؛ اما در این میان طارم از دیگر نمونه برنج ها محبوب تر و خوش طعم تر است.

برنج طارم را می توان در نمونه های متنوع و مختلفی مشاهده کرد. برخی از این برنج ها سنگی هستند، در حالی که برخی دیگر دم سیاه. برخی صدری و برخی دیگر هاشمی هستند. برنج ایرانی طارم با انواع مختلفی که دارد، در نحوه پخت و ویژگی با هم متفاوت هستند. یعنی می توان هر یک از این نمونه برنج ها را که از بازار تهیه می کنید، با روش های مختلف طبخ نمایید.

برای اولین بار در ایران، برنج طارم در شهرستان طارم استان زنجان کاشته شد. از آنجایی که این شهرستان در نزدیکی استان های شمالی ایران همچون گیلان و مازندران است، طارم را به عنوان برنج شمالی نیز می شناسند. البته باید بیان کنیم که امروزه این برنج مرغوب را از شهرستان های دیگری همچون فریدونکنار نیز برداشت می کنند.

این مسئله منجر شده است تا برنج های طارم که در مناطق مختلف کاشته شوند، هر یک از ویژگی ها و مزایای خاصی برخوردار باشند. در ادامه با ویژگی های این نوع برنج ها آشنا خواهیم شد.

برنج ایرانی شمال

ویژگی های ظاهری برنج طارم ایرانی

برنج های طارم ایرانی که در فروشگاه های معتبر به خریداران عرضه می شوند، از ویژگی های ظاهری مشخصی برخوردار هستند. اگر خریداران با این ویژگی ها آشنا باشند، می توانند به راحتی برنج طارم را از دیگر نمونه برنج ها تشخیص دهند.

باید بیان کنیم که برنج ایرانی طارم از نظر ظاهری دارای شکل استخوانی و متمایل به رنگ کرم است. برنج های طارم از نظر کیفیت بسیار مطلوب و عالی هستند، اما از نظر کمیت ضعیف به شمار می روند. به این معنا که نمی توان در یک هکتار مشخص، مقدار برنج ایرانی طارم زیادی برداشت کرد.

در صورتی که اقدام به پخت برنج طارم تازه نمایید، مشاهده خواهید کرد که چندان حجیم نشده و ری نمی کند. اما عطر و بوی فوق العاده ای دارد که تمام خانه را در بر خواهد گرفت. در حالی که برنج های قدیمی طارم سخت تر از برنج های تازه هستند و به خوبی ری می کنند. پس به خاطر داشته باشید که هر چه برنج ایرانی طارم قدیمی تر باشد، بیشتر قد کشیده و حجیم می شود. اما ممکن است چندان عطر زیادی از خود نداشته باشد.

برنج طارم ایرانی

انواع برنج های ایرانی و محبوب طارم

همانطور که پیش از این بیان نمودیم، برنج های ایرانی طارم در نمونه های متنوعی وارد بازار می شوند. برنج هاشمی یکی از این نوع برنج های ایرانی است، که از قد کوتاه تری نسبت به برنج عطری طارم برخوردار بوده و از نظر پخت و عطر نیز ضعیف تر از برنج ایرانی طارم است. در حالی که برنج سنگی طارم، با کیفیت ترین برنج محلی فریدونکنار است و بسیار محبوبیت بالایی در ایران دارد.

بیشتر مردم ایران برنج طارم سنگی را برای مصارف خانگی خود تهیه می کنند. زیرا این برنج از عطر و طعم عالی برخوردار است و در عین حال با قیمت بالایی نسبت به دیگر نمونه برنج ها در کشور به فروش می رسد. برنج های دم سیاه طارم نمونه دیگری از این برنج های خوش عطر و محبوب هستند.

این برنج ها را به دلیل آنکه دارای شلتوک هستند، با نام دم سیاه معرفی می کنند. می توان از استان گیلان این نوع برنج ایرانی طارم را تهیه کرد. عطر خوش و پخت آسان برنج دم سیاه، منجر شده است تا بسیاری از مردم کشور این برنج را برای مجالس و مهمانی ها تهیه کنند. در نهایت نیز باید به برنج صدری طارم اشاره کنیم.

برنج صدری دانه بلند، گچی و سخت است. اما زمانی که طبخ می شود، نرم و خوش عطر خواهد بود. به همین دلیل این برنج محبوبیت زیادی در میان مردم ایران داشته و اکثر مردم کشور برنج صدری طارم را برای مصرف انتخاب می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + 4 =