برای بسیاری از مصرف کنندگان برنج ایرانی این سوال پیش می آید که شپشک برنج چیست و روش های جلوگیری و از بین بردن آن کدام است. شناخت این آفت و بهره ‌گیری از روش های مناسب جهت پیشگیری و رفع شپشک برنج به این دسته از افراد کمک می کند تا محصولاتی سالم و عاری از آفت داشته باشند.

راه های از بین بردن شپشک برنج

شپشک برنج چیست و روش های جلوگیری و از بین بردن آن کدام است؟

وجود شپشک در برنج یکی از مشکلاتی است که امکان دارد برای بسیاری از ما پیش آید. اگر علاقه مندید بدانید شپشک برنج چیست و روش های جلوگیری و از بین بردن آن را هم یاد بگیرید این مقاله را تا پایان مطالعه کنید.

شپشک برنج چیست

شپشک برنج به آفت کوچکی گفته می ‌شود که بعضی از محصولات مانند گندم، برنج، ذرت و… به آن دچار می ‌شوند. این آفت که عده ای آن را تحت عنوان حشره یا جوجوی برنج می شناسند از محصولات نامبرده تغذیه می ‌کند. شپشک برنج که حشره ای بالدار است سر خرطومی شکلی داشته و رنگ بدن آن قهوه ‌ای تیره است. طول بدن این آفت ۳ الی ۵ میلیمتر می باشد.

در ادامه مقاله شپشک برنج چیست و روش های جلوگیری و از بین بردن آن کدام است با روش های جلوگیری از شپشک برنج آشنا خواهید شد.

راهکارهای مناسب برای جلوگیری از شپشک زدن برنج

شما با رعایت یکسری نکات می توانید از شپشک زدن برنج جلوگیری کنید. این نکات شامل موارد زیر می شود:

  • زمانی که برای سفارش و خرید انواع برنج به بازار مراجعه می ‌کنید دقت کنید که محصول مورد نظر کرم و شپشک نداشته باشد.
  • برنج را داخل ظروف مناسب نگهداری کنید. کیسه های نخی انتخاب خوبی برای نگهداری از برنج به شمار می ‌روند.
  • برای نگهداری از انواع برنج آنها را در مکان های خشک و خنک نگهداری کنید.
  • توجه داشته باشید که کیسه های برنج باید از زمین و دیوار فاصله داشته باشند. دلیل این امر آن است که رطوبت و حشرات می توانند از طریق زمین و دیوار به برنج انتقال پیدا کنند. به همین جهت کیسه برنج باید به نحوی قرار گیرد که فاصله مناسبی را با دیوار و زمین داشته باشد.
  • تا جایی که امکان دارد از خرید و نگهداری مقادیر بالایی از برنج خودداری کنید.
  • با قرار دادن بعضی چیزها در داخل کیسه برنج می توان مانع از رشد شپشک های برنج شد. به طور مثال می ‌توانید سیر، نمک، میخک یا برگ درخت گردو را داخل کیسه برنج قرار دهید.
  • جذب کننده اکسیژن را در کیسه های برنج مورد استفاده قرار دهید.

راه های از بین بردن شپشک برنج

خوشبختانه راه هایی وجود دارد که با بهره‌ گیری از آنها می ‌توان شپشک برنج را از بین برد. در اینجا برخی از روش های از بین بردن شپشک برنج بیان می‌ شود.

قرار دادن برنج زیر نور آفتاب

نور آفتاب می تواند شپشک را از برنج دور کند. به همین دلیل قرار دادن برنج زیر نور آفتاب یکی از روش ‌هایی است که جهت از بین بردن شپشک برنج مورد توجه قرار دارد. آفتاب در عرض یک روز شپشک ها را از برنج دور می ‌کند.

استفاده از میخک

استفاده از میخک هم از جمله راهکارهایی است که برای از بین بردن شپشک برنج پیشنهاد می ‌شود. به این منظور کافیست میخک را در داخل ظرف برنج بگذارید. میخک قادر است هم از ورود شپشک ها به داخل ظرف جلوگیری کند و هم این که شپشک های موجود در برنج را از بین ببرد.

فریز کردن برنج

با فریز کردن برنج هم می توان شپشک های آن را نابود کرد. برای فریز کردن برنج لازم است آن را به مدت ۴ روز در فریزر بگذارید و پس از گذشت این مدت از فریزر خارج کنید. فریز کردن برنج شپشک ها و تخم هایشان را رفع می کند.

برای

سخن پایانی در مقاله شپشک برنج چیست و روش های جلوگیری و از بین بردن آن

نکته بسیار مهمی که لازم است به خاطر بسپارید آن است که انواع برنج مورد نیاز خود را از مرکزی تهیه کنید که اطمینان خاطر دارید برنج ‌های کاملا خشک را در اختیار مشتریان خود قرار می ‌دهد. خشک بودن و فاقد رطوبت بودن برنج به این دلیل بسیار مهم است که برنج های مرطوب سریع تر از برنج های خشک دچار شپشک می شوند.

فروشگاه برنج ایرانی کندوج که در زمینه عرضه اینترنتی انواع برنج عمده فعالیت می‌ کند آمادگی دارد محصولات متنوعی را با بهترین کیفیت و به صورت خالص و یکدست در دسترس خریداران برنج ایرانی قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 11 =