با پاسخ به این سوال که برنج کهنه بهتر است یا برنج تازه می ‌توان برای خرید برنج انتخاب آگاهانه تری داشت. برنج تازه و برنج کهنه تفاوت هایی با هم دارند که در این فرصت توضیحاتی راجع به این تفاوت ها ارائه می شود. چنانچه با ویژگی ‌های برنج کهنه و تازه آشنا شویم پاسخ به این سوال که برنج کهنه بهتره یا تازه آسان به نظر می رسد.

برنج کهنه بهتر است یا برنج تازه

برنج تازه چیست؟

برنج کاران هر سال در اواخر تابستان برداشت برنج ایرانی را آغاز می کنند. زمان برداشت برنج امکان دارد بسته به آن که محصول مورد نظر چه نوع برنجی باشد و همچنین با توجه به منطقه کشت محصول اندکی زودتر یا دیرتر باشد. در این میان برنجی که برداشت آن به تازگی انجام شده باشد را برنج تازه می گویند.

برنج کهنه چیست؟

برنج کهنه یا همان برنج پارساله به برنجی گفته می ‌شود که برداشت آن حدودا یک سال پیش انجام شده باشد.

تفاوت های برنج تازه و کهنه

برنج تازه و کهنه را می ‌توان از جهات گوناگون مورد بررسی قرار داده و سپس برای خرید برنج تصمیم‌ گیری کرد. موارد زیر به تفاوت های بین برنج های کهنه و تازه اشاره می ‌کند:

نگهداری از برنج

نگهداری از برنج های کهنه و قدیمی نسبت به برنج های تازه سخت ‌تر است. بی شک احتمال این که برنج کهنه دچار شپشک زدگی شود نسبت به برنج های تازه بیشتر است. بر این اساس اگر بخواهیم برنج را جهت نگهداری خریده و در مدت یک سال مورد استفاده قرار دهیم بهتر است برنج های تازه را برای خرید انتخاب کنیم. اما چنانچه بخواهیم محصول خریداری شده را ظرف مدت ۲ الی ۳ ماه مصرف کنیم خرید برنج کهنه از بازار اشکالی ندارد.

عطر برنج

رطوبتی که در دانه های برنج تازه وجود دارد موجب می‌ شود عطر برنج تازه بیشتر از برنج کهنه به مشام برسد ولیکن باید توجه داشت کهنه شدن برنج نمی ‌تواند عطر واقعی آن را از بین ببرد. از همین رو ممکن است به نظر برسد برنج کهنه خام از عطر کمتری نسبت به برنج های تازه برخوردار است اما زمانی که این محصول خیسانده شده و هنگام پخت در آب جوش می خورد عطر و بوی خود را به خوبی نشان می دهد.

برنج کهنه بهتره یا تازه

پخت برنج کهنه بهتر است یا برنج تازه

پخت برنج های کهنه در مقایسه با برنج های تازه کار آسان ‌تری است. در توضیح این مطلب باید بدانید از آنجایی که دانه های برنج تازه مقداری رطوبت در خود دارند در زمان پخت برنج دانه های آن کم جوش می خورند. جوش کمتر برنج موجب می گردد برنج به میزان لازم قد نکشیده و ری نکند. در مقابل برنج پارساله یا همان برنج کهنه به خاطر آن که کاملا خشک شده و رطوبتی در خود ندارد هنگامی که جوش می خورد مقاومت بیشتری داشته و به میزان بیشتری ری می ‌کند.

خرید برنج کهنه بهتر است یا برنج تازه

این مساله که خرید برنج کهنه بهتر است یا برنج تازه بستگی به نوع نیاز و هدف ما از خرید برنج دارد. به عنوان مثال آیا هدف ما از خرید برنج ایرانی مصرف روزانه خانگی است یا این که می ‌خواهیم آن را جهت استفاده در رستوران خریداری کنیم؟

اما شاید بخواهید بدانید در خرید بعدی شما برنج کهنه بهتر است یا برنج تازه باید ببنید اگر هدف از خرید برنج ایرانی استفاده از آن جهت مصارف روزانه خانگی باشد پیشنهاد می شود محصولی خریداری شود که سه ماه از برداشت آن و انجام مراحل پوست گیری برنج گذشته باشد.

چنانچه بخواهیم مقادیر زیادی از برنج ایرانی را جهت استفاده در آشپزخانه، رستوران، انواع مراسمات و مجالس مختلف خریداری کنیم انتخاب و سفارش برنج های کهنه و قدیمی اقدام مناسب تری جهت رفع نیازمان خواهد بود. برای اطلاعات بیشتر درباره ی این که برنج کهنه بهتر است یا برنج تازه می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × چهار =