برنج راتون از جمله محصولات عرضه شده در بازار فروش برنج های مرغوب ایرانی است که با قیمت بالایی در این بازار به فروش می ‌رسد. آشنایی با ویژگی های این محصول و اطلاع از نحوه تولید و برداشت آن مشخص می ‌سازد که برنج راتون چیست و چرا قیمت خرید بالایی دارد.

برنج راتون چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد شناخت چندانی در رابطه با برخی از انواع برنج ایرانی نداشته باشید. به همین دلیل زمانی که صحبت از برنج دونوج می شود احتمالا از خود می پرسید برنج راتون چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات مفید راجع به برنج راتون این مطلب را تا پایان دنبال کنید.

برنج راتون چیست

برنج راتون از جمله محصولاتی است که برای رفع نیاز خریداران برنج ایرانی در بازار عرضه می ‌شود. این محصول را در بازار با اسامی دیگری همچون برنج چین دوم، جگل، برنج دونوج و… هم می‌ شناسند. اما برنج دونوج یا برنج راتون چیست و چگونه تولید می شود؟

کشاورزان برنج کار پس از آن که برنج کشت اول را برداشت می ‌کنند اقدام به بریدن ساقه های شلتوک و آبیاری زمین می نمایند. پس از آن باید به زمین فرصت داد تا آن دسته از برنج هایی که امکان رشد در دور اول را نداشته ‌اند رشد کنند یا این که ساقه های تازه ای از ریشه‌ های برنج خارج شده و خوشه های برنج به وجود آیند.

باید توجه داشت در چنین حالتی هیچگونه کاشت جدیدی برای تولید برنج انجام نشده و تنها برنج های قبلی که آماده برداشت نبودند فرصت رشد پیدا خواهند کرد. در واقع برای تولید برنج راتون مراحل کاشت محصول از مرحله آبیاری برنج به بعد می ‌بایست تکرار شود. محصولی که از این برداشت تولید می ‌شود بسیار اندک است و به آن دونوج یا برنج چین دوم یا برنج راتون می‌ گویند.

چنانچه در این زمان اقدامات لازم جهت آبیاری برنج، کوددهی برنج و همین طور سم پاشی آن به نحوی مطلوب صورت گیرد انتظار می‌ رود محصول باکیفیتی به دست آید که طعم بسیار خوب و مشتری پسندی دارد.

قیمت برنج راتون

تولید برنج چین دوم یا راتون در استان ‌های شمالی

همانطور که گفتیم زمانی که برداشت کشت اول برنج انجام می ‌شود ساقه های برنج دوباره شروع به جوانه زدن نموده و در این حالت محصولی به دست می ‌آید که به آن برنج راتون یا برنج چین دوم گفته می‌ شود. بر این اساس به خوبی می ‌توان دریافت که تولید برنج راتون به کاشت محصول در نوبت دوم یا کشت دوم مربوط نمی ‌شود.

لازم به ذکر است برای تولید برنج چین دوم یا راتون تنها می بایست برنج‌ های زودرس و دارای طبع گرم همچون برنج هاشمی، برنج طارم، برنج امراللهی و… مورد استفاده قرار گیرند. از همین رو برنج هایی نظیر برنج شیرودی و برنج فجر که محصولات دیررسی هستند برای تولید برنج راتون قابل استفاده نخواهند بود.

استان مازندران آب و هوای مناسبی برای تولید برنج های چین دوم دارد و برنج راتون بیشتر در این استان بهره برداری می شود. فریدونکنار و بابلسر که در استان مازندران واقع شده ‌اند هوای گرم تری نسبت به استان های گیلان و گلستان دارند. به همین جهت چنین مناطقی مکان مناسبی برای تولید برنج چین دوم و کشت دوم به شمار می ‌روند. با این وجود تولید و برداشت برنج کشت دوم و چین دوم در برخی از نقاط استان گیلان هم به صورت بسیار محدود مورد توجه کشاورزان قرار دارد.

علت گران بودن برنج راتون چیست

در مورد قیمت برنج راتون باید با اطمینان خاطر گفت این محصول گران قیمت ترین برنج در ایران به حساب می ‌آید. از آنجایی که برنج راتون کم محصول و محدود است و عطر و پخت و نیز کیفیتی عالی دارد در اغلب اوقات کشاورزان برنج کار آن را جهت مصرف خانگی خود مورد استفاده قرار می ‌دهند.

عرضه برنج راتون در بازار برنج های ایرانی با محدودیت همراه بوده و به طور حتم اگر در بازار عرضه شود می ‌بایست قیمت خرید آن نسبت به گونه های دیگر بالاتر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 3 =