نگهداری از برنج

نگهداری درست از برنج می تواند آن را از آسیب ‌های مختلف حفظ کند. در این فرصت به نکاتی اشاره خواهیم داشت که روش درست انبار و نگهداری برنج را به مخاطبان آموزش می دهد.

نگهداری از برنج به نحوی که بتوان سلامت آن را حفظ کرده و این محصول را از انواع آسیب ‌ها در امان نگاه داشت نیازمند آگاهی از یکسری نکات است. رعایت نکاتی که در رابطه با روش درست انبار و نگهداری برنج مطرح می‌ شود شرایط مطلوبی را برای نگهداری از این محصول غذایی پرمصرف فراهم می ‌سازد.

روش درست انبار و نگهداری برنج

  • برنج ها را در مکان های خشک و خنک نگهداری کنید.

محیط هایی که خشک و خنک هستند بهترین مکان جهت انبار و نگهداری برنج به حساب می آیند. توجه داشته باشید که گرما و رطوبت می تواند بیشترین صدمات را به انواع برنج وارد کرده و کیفیت و ماندگاری آنها را کم کند. از سوی دیگر منجر به آن می ‌شود که حشره برنج موقعیت مناسبی برای رشد و تکثیر به دست آورد. بر این اساس اگر می ‌خواهید برنج را در مکانی انبار و نگهداری کنید باید اطمینان خاطر داشته باشید که آن مکان از تهویه مناسبی برخوردار است.

  • برنج را در کیسه های نخی نگهداری کنید.

این مساله که برنج داخل چه چیزی نگهداری شود اهمیت زیادی دارد. بهترین روش برای آن که بتوان برنج را به مدت طولانی سالم و سلامت نگه داشت نگهداری از برنج داخل کیسه های نخی است. کیسه های نخی این ویژگی خوب را دارند که بخشی از رطوبت برنج را گرفته و باعث افزایش طول عمر آن می ‌شوند.

لازم به ذکر است بهترین مقدار برنج برای این نوع از کیسه ها ۱۰ کیلوگرم می باشد. به همین دلیل چنانچه مقادیر بالاتری از برنج داخل کیسه های نخی نگهداری شود کیسه نمی ‌تواند تمام رطوبت را جذب کند. این را نیز بدانید که ظروف پلاستیکی به هیچ وجه انتخاب مناسبی جهت نگهداری مقادیر زیاد برنج نیستند.

چنین ظروفی رطوبت را نگه داشته و مانع از آن می ‌شوند که هوا گردش کرده و رطوبت خشک شود. همچنین امکان دارد پلاستیکی بودن این ظروف بر عطر و طعم برنج هم تاثیرگذار باشد.

  • برنج را از زمین و دیوار فاصله دهید.

توصیه می ‌شود کیسه های برنج ۲۰ الی ۲۵ سانتیمتر از زمین فاصله داشته باشند. این کار موجب می ‌شود رطوبت زمین نتواند به کیسه های برنج نفوذ کند. علاوه بر این مانع از آن می شود که جانورانی همچون سوسک، موش و… به برنج ها دسترسی داشته باشند.

قفسه های مشبک برای نگهداری از برنج بسیار مناسبند. زمانی که برنج در این نوع از قفسه ها قرار داده می شود سوراخ دار بودن قفسه ها موجب می ‌شود هوا بین کیسه های برنج جریان پیدا کند.

از سوی دیگر کیسه های برنج با توجه به روش درست انبار و نگهداری برنج باید حداقل به اندازه ۵ سانتیمتر از دیوار فاصله داشته باشند. در چنین حالتی هوا می ‌تواند لا به لای آنها به راحتی جریان یافته و رطوبت موجود در کیسه های برنج را از بین ببرد. در ضمن انجام چنین کاری جهت جلوگیری از حشره برنج هم مفید و موثر است.

  • برنج ها را دور از نور آفتاب نگهداری کنید.

نور مستقیم آفتاب می تواند دانه های برنج را خرد کرده و از کیفیت آنها بکاهد. به همین دلیل برنج به هیچ عنوان نباید زیر نور مستقیم خورشید گذاشته شود. چنانچه برنج تازه ای خریده اید که در خود رطوبت دارد برای خشک کردن آن باید برنج را در مکانی که دارای سایه است پهن کنید. در این صورت برنج هوا خورده و رطوبت موجود در آن از بین می ‌رود.

  • استفاده از جذب کننده اکسیژن نیز جزو روش درست انبار و نگهداری برنج است.

برای نگهداری از برنج به مدت طولانی می توان آن را در دمای کمتر از ۵ درجه سانتیگراد نگهداری کرد. در چنین شرایطی آفات برنج قادر به رشد نبوده و برنج می ‌تواند تا ۳۰ سال ماندگاری داشته باشد.

اما چنانچه برنج در دماهای بیشتری نگهداری شود می بایست جذب کننده اکسیژن را برای آن استفاده کرد. جذب کننده اکسیژن قادر است اکسیژنی را که در کیسه برنج است جذب کرده و مانع از آن شود که آفات برنج به حیاتشان ادامه دهند. در این صورت طول عمر برنج به حدود ۱٠ سال می رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 1 =