برنج هاشمی

برنج طارم چیست

در شمال استان زنجان شهرستانی به نام طارم است که نام این محصول از این شهرستان گرفته شده است. روستای درام در شهر طارم از معروفترین مناطقی است که زمینهای خود را به کاشت برنج طارم اختصاص داده است.

این روستا در مجاورت کوه های تالش زنجان بوده و رود قزل اوزن از این روستا عبور کرده و شالیزارهای این منطقه را سیراب می کند. آب و هوای مطبوع این منطقه باعث بالا بودن کیفیت برنج و عطر و طعم برنج طارم محلی عمده شده است.

در حال حاضر این برنج در استان های گیلان و مازندران نیز کشت می شود. برنج طارم مانند برنج هاشمی به دو گونه گرم و سرد تقسیم می شود . به نوع زودرس آن گرم و دیر رس آن سرد می گویند.

انواع برنج طارم

این برنج معروف و با کیفیت از نظر محل کاشت و خصوصیات ظاهریش به بیش از 10 نوع برنج تقسیم بندی می شود.که بعضی از آنها اشاره ای داریم.

برنج طارم هاشمی

دانه این برنج قبل از پخت از نظر طول 6/7 میلی متر و بعد از پخت 1/13 میلی متر می رسد. این برنج مخلوطی از بذر برنج طارم و هاشمی است از همین رو به این نام معروف است.

برنج طارم سنگی

این برنج همان برنج محلی فریدونکنار است و از قدیمی ترین برنج هایی است که در این منطقه کشت شده است و از نظر کیفیت، عطر و خوش طعم بودن در منطقه از بهترین های بشمار می آید.

برنج طارم دم سیاه

از مشخصه این نوع برنج می توان به شلتوک آن با دم سیاه اشاره نمود و در رتبه بندی بعد از طارم قرار می گیرد. به دلیل عطر و طعمی بی نظیر آن بسیار مناسب مصارف خانگی و مهمانی ها است.

برنج طارم عطری

طارم عطری به همراه برنج طارم هاشمی از ارقام پر طرفدار برنج طارم هستند این نوع برنج در هر هکتار، محصول کمی را می توان برداشت نمود و از این رو قیمتی نسبتا بالاتر دارد.
 
فروش برنج هاشمی درجه یک

شکل ظاهری و ویژگی ها

برنج هاشمی جزو برنج های قدبلند به حساب می آید. یعنی ساقه و خوشه آن بلندتر از برنج های دیگر است (به غیر از برنج بینام، امراللهی، عنبربو). وقتی که خوشه آن را در کنار برنج های خوب دیگر قرار می دهید، متوجه می شوید که طول بیشتری دارد.  تعداد شلتوک هایی که در طول خوشه قرار گرفته اند باعث می شوند که قد برنج بیشتر شود.

قد برنج

ظاهر این برنج کوتاه و چاقتر نسبت به انواع دیگر به نظر می‌رسد.

مقدار کشت

این محصول نسبت به برنج هاشمی کشت بیشتری در واحد هکتار دارد.

پخت

این برنج بعد از پختن حجم دار می‌شود و قد می کشد

ویژگی های مشترک انواع برنج طارم

قابل توجه است بیشتر انواع این برنج دارای خصوصیات مشترکی بوده که اشاره ای مختصری به آن داریم:

 

ظاهر این برنج نسبت به انواع دیگر چاقتر به نظر می‌رسد

رنگ تمامی آنها سفید متمایل به کرم است.

در مراحل کاشت نیازی به استفاده از کودهای شیمیایی ندارند.

در پخت این برنج با کیفیت ری برنج به وضوح قابل مشاهده است (قد کشیدن پس از پخت)