برنج قهوه ای که انتخاب سالم تری نسبت به برنج های سفید به شمار می ‌رود مورد توجه بسیاری از مصرف کنندگان برنج قرار دارد. برای پخت این نوع برنج که از عطر و طعم منحصر به فردی برخوردار است پیشنهاد می شود با طرز پخت برنج قهوه ای آبکش آشنا شوید.

به احتمال زیاد شما هم تا به حال اسم برنج قهوه‌ ای را شنیده ‌اید. برنج قهوه ای منبع غنی از فیبر، سبوس برنج و ویتامین های مختلف است. این نوع از برنج عطر و طعم بی نظیری داشته و اگر به روش درستی پخته شود می ‌توان از عطر و طعم آن به خوبی بهره‌ مند شد. این مقاله طرز پخت برنج قهوه ای آبکش را به علاقه مندان آموزش می ‌دهد.

طرز پخت برنج قهوه ای آبکش

روش پخت برنج قهوه ای

نسبت درست آب به برنج جهت پخت برنج قهوه ای

برای آن که با توجه به طرز پخت برنج قهوه ای آبکش بتوانید برنج خود را به خوبی بپزید لازم است از نسبت درست آب به برنج جهت پخت برنج های قهوه ای اطلاع کافی داشته باشید. در همین رابطه توجه داشته باشید مقدار آب مورد نیاز برای پخت برنج قهوه ای بسته به آن که برنج مورد استفاده شما دانه کوتاه یا دانه متوسط و بلند باشد فرق می ‌کند.

بر اساس روش پخت برنج قهوه ای اگر برنج مورد استفاده شما دانه کوتاه باشد برای یک فنجان از برنج قهوه ای حدودا ۲ فنجان آب نیاز خواهید داشت. در صورتی که برنج شما دانه متوسط و بلند باشد هر یک فنجان از برنج مصرفی شما به حدودا ۲.۵ فنجان آب احتیاج خواهد داشت.

به یاد داشته باشید که با این وجود بهتر است به دستورالعمل هایی که برندهای تولیدکننده انواع برنج قهوه ای در رابطه با این نسبت ها ارائه می ‌دهند توجه کرده و طبق آنها عمل نمایید.

روش پخت برنج قهوه ای

طرز پخت برنج قهوه ای آبکش

طرز پخت برنج قهوه ای آبکش چه مراحلی دارد؟

نحوه پخت برنج قهوه ای شباهت زیادی به طریقه پخت برنج های سفید دارد. تفاوتی که در پخت این دو محصول مشاهده می شود آن است که پخت برنج قهوه ای نسبت به برنج سفید اندکی بیشتر زمان می ‌برد.

مراحل لازم جهت پخت برنج قهوه ای آبکش شامل موارد زیر است:

  • مرحله اول

ابتدا برنج قهوه ‌ای را با استفاده از آب سرد بشویید تا جایی که آب برنج کاملا تمیز و شفاف شود. پس از آن برنج را در صافی آرام فشار داده و تکان دهید تا آب آن کاملا تخلیه گردد.

  • مرحله دوم

قابلمه بزرگی را برداشته و مقدار مناسبی از آب و نمک را درون آن بریزید. سپس اجاق گاز را روشن کرده و درجه حرارتش را در حالت متوسط رو به زیاد قرار دهید و قابلمه را روی آن بگذارید. بعد از آن باید منتظر بمانید تا آب داخل قابلمه به جوش آید.

  • مرحله سوم

در این مرحله می بایست درجه حرارت اجاق گاز را در حالت متوسط قرار داده و برنج قهوه ‌ای خام را در قابلمه بریزید. در این زمان درب قابلمه باید باز باشد. اجازه دهید برنج به مدت ۳۰ دقیقه داخل قابلمه بجوشد و در این مدت گاهی آن را هم بزنید.

لازم به ذکر است آب برنج در این مرحله بایستی داغ باشد البته تا حدی که سر نرفته و باعث کثیف شدن اجاق گازتان نشود. به همین دلیل توصیه می شود درجه حرارت گاز را به طور پیوسته بررسی کنید و در صورتی که متوجه شدید نیاز به تغییر دارد مجددا آن را تنظیم کنید.

  • مرحله چهارم

هنگامی که فرآیند پخته شدن برنج قهوه ‌ای شما به پایان رسید نوبت به آن می ‌رسد که برنج را آبکشی کنید.

  • مرحله پنجم

پس از این که برنج قهوه‌ ای را آبکشی کردید باید برنج را مجددا داخل قابلمه بریزید. بعد از آن درب قابلمه را گذاشته و مهلت دهید برنج به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه به همان صورت باقی بماند.

  • مرحله ششم

اکنون برنج قهوه ای را که پخته و آماده شده است به کمک یک چنگال اندکی هم زده و تازه و داغ سرو نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + 4 =